Verbeter de zoekfunctie van jouw webshop met deze 7 tips

0

Omzet valt en staat met vindbaarheid. Met deze zeven tips verbeter je de zoekfunctie van jouw webshop.

Een klant die de zoekfunctie van jouw website gebruikt, is drie keer zo vaak geneigd om een product te kopen, is uit onderzoek gebleken. Toch is bij veel websites de zoekfunctie onderbelicht en lang niet zo goed geoptimaliseerd als de product- en categoriepagina’s.

Dat is zonde, want zo lopen webshops omzet mis. Daarom geven we 10 tips waarmee je je zoekfunctie verbetert.

 

1: Maak de zoekfunctie zichtbaar

De zoekfunctie is een navigatie-element. Zorg dus dat de functie goed zichtbaar is, bij voorkeur in je header of in het hamburgermenu. Zo bied je altijd een escape aan de gebruiker die via normale navigatieopties niet op het gezochte product uitkomt.

 

2: Gebruik filteropties

De bezoeker heeft negen van de tien keer al een vrij goed beeld van wat hij of zij wil kopen. Een t-shirt moet immers de goede maat hebben, en een eettafel moet een kleur hebben die in het interieur past. Zorg daarom voor de juiste filteropties, zodat iemand snel het kaf van het koren kan scheiden.

 

3: Verbeter met data

Zoekers laten waardevolle data achter waarmee jij je zoekfunctie verder kunt verbeteren. Voeg daarom, gelijk bij de implementatie, de zoekfunctie toe aan de rapportages van Analytics. Zo kun je nauwgezet monitoren waarop wordt gezocht, wat wordt gevonden en welke content dus nog ontbreekt.

 

4: Gebruik een logische sortering

De sortering bepaalt in veel gevallen of een zoeker afhaakt of doorklikt. Zorg daarom dat de default sortering aanpasbaar is, met als default de resultaten die het beste bij je doelgroep passen. Ben je een prijsvechter? Plaats dan je goedkoopste resultaat bovenaan. Zit je in een hoger segment? Zorg dan dat de eerste sortering is op basis van populariteit.

 

5: Corrigeer spelfouten

Niemand is perfect, ook de bezoeker van jouw site niet. Typen is voor veel mensen toch een dingetje, zeker als het gebeurt op een mobiele telefoon. Laat door jouw developer daarom de zoekfunctie zo afstellen dat kleine spelfouten toch de dichtstbijzijnde match opleveren, en voeg een autosuggest toe om ook de meest nonchalante typer naar jouw productaanbiedingen te lokken.

 

6: Zorg dat je productdata klopt

Leveren correct gespelde zoekopdrachten vaak geen of verkeerde resultaten op? Dan kan het zijn dat je productdata niet klopt. Het bedrijf mydatafactory is in Nederland vooraanstaand op het gebied van data, en in een onlangs gepubliceerd artikel raden zij je aan om productdata in zo’n geval op te schonen, te classificeren en te verrijken.

 

7: Koppel je webshop aan je systemen

Moderne webshops worden rechtstreeks verbonden met een ERP-systeem of nog beter, een Product Information Management-systeem. Op deze manier voorkom je dat de relevante productinformatie moet worden overgenomen vanuit bijvoorbeeld Excelformulieren. Dit voorkomt niet alleen fouten, het zorgt er ook voor dat je meer informatie kunt toevoegen aan je site dan je handmatig ooit zou kunnen.

Bezoekers waarderen dit artikel met:

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.